Michael · Nederlands

Eet ze!

De kat die voor ons in dit huis woonde, Oom Michael, was een groot schrijver. Hij heeft twee boeken en verschillende artikelen geschreven. Zijn derde boek is helaas niet afgemaakt, maar misschien publiceren wij hieruit binnenkort een artikel.

De volgende column komt uit Oom Michael’s tweede boek “Brokjestijd“. Het is geschreven naar aanleiding van een artikel in de krant. Het is een oud artikel van voor onze geboorte.

Enfin, we laten jullie niet langer in spanning afwachten, hier is het:

Eet ze!

Stelt u zich eens voor: u bent een kat, rijk en lui. Ligt u op een mooie dag in ’t zonnetje, komt er een ronddolende kater langs, doet iets met u wat ik al jaren niet meer kan en dan wordt u ziek, doodziek … Een fabeltje, zal u denken. Mis: niets is meer waar in het volgende verhaal:

In het Gooi wonen rijke katten. Omdat ze niet hoeven te werken liggen ze de hele dag op een matras, een Goois matras. En daar, op dat matras, is de ellende begonnen want nu heerst er katten-eets.
Eerst dacht ik dat ze ‘eet ze’ bedoelden. U moet namelijk weten dat ik sinds jaar en dag op dieet ben en chronisch hongerlijd. Toen ik hoorde dat er in het Gooi eets heerste wilde ik er meteen naartoe. Mijn mens heeft mij uitgelegd wat eets is, hoe je het schrijft en hoe je het krijgt. Je kunt aids krijgen door iets te doen wat ik al jaren niet meer kan, maar ook door elkaar te bijten tijdens een gevecht. Op grond van deze uitleg heb ik besloten om thuis te blijven.
De bron van de verspreiding, een zwerfkater, is inmiddels in hechtenis genomen en de hele Gooise kattenkolonie wordt thans aan een aidstest onderworpen.

Zo ziet u maar: rijk zijn is ook niet alles. Denkt u dat uw kattenkostje gekocht is, komt er zo’n aidskater de boel verzieken. Nee, dan blijf ik met m’n chronische honger liever thuis.

Eet ze! Zou ik zeggen.

Leave a Reply

